آواز دهل شنیدن از دور خوش است. شاید فعالیت در یک کافه یا رستوران از دور زیبا به نظر برسد، اما کسانی آن را به خوبی درک میکنند که شیفتهای کاری سنگین را با حقوق کم و نامناسب گذراندهاند.
کار در رستوران و کافیشاپ و فست فود و سایر مشاغل غذایی ، بسیار سخت و طاقت فرسا است، به خصوص آنکه در یک مجموعۀ شلوغ مشغول باشید و مجبور به آمادهسازی سفارشات زیاد و انبوه باشید.
وجود عوامل استرس زا در محیط کاری تا حدودی طبیعی است، اما اگر بیش از حد باشند، میتوانند بر بهروری و عملکرد فرد تأثیر منفی بگذراند و زندگی شخصی و عاطفی او را دچار مشکل کنند.
افرادی که در رستوران های شلوغ کار می کنند، مانند پرسنل و کادر درمان به همان شدت ممکن است دچار استرس و مشکلات حاصل از کار شوند. در مشاغل غذایی شما با مجموعه ای عظیم از نکات برای آماده سازی نوشیدنی و غذا مواجه هستید که باید تمامی آنها را رعایت کنید تا کیفیت مناسبی ارائه دهید.
دلایل استرس زا در رستوران و کافه و فست فود :
- آماده سازی مواد اولیه در ساعات قبل از تایم کاری : ساعاتی قبل از شروع کار باید مواد اولیه را آماده کنید. این آماده سازی مواد اولیه ساعات زیادی را به خودشان اختصاص می دهد.
- خریداری مواد اولیه با کیفیت و تازه به قیمت مناسب : مدیر رستوران یا مسئول خرید باید مدام به این نکته توجه کند که در عین قیمت مناسب مواد اولیه کیفیت مناسبی داشته باشند. در مجموعههای غذایی شما با بسیاری از مواد اولیه سر و کار دارید که باید به عنوان متخصص ، طیف های مختلف از کیفیت آنها را بشناسید. در یک رستوران برای آماده سازی یک چلو مرغ ساده با تعداد انبوهی از مواد اولیه مانند انواع ادویه ها، نمک ، مرغ ، برنج ، رب گوجه فرنگی و .. رو به رو هستید. حال اگر 10 آیتم غذایی داشته باشید، حساب کنید چقدر مواد اولیه مورد نیازتان است.
- آماده سازی سفارش مشتریها در کمترین زمان ممکن : مشتری در رستوران و کافه و فست فود انتظار دارد زمان زیادی معطل نشود. این کار نیاز به سرعت عمل پرسنل و زمان بندی امور و چیدمان درست وسایل و کارها دارد.
- توجه به کیفیت مورد قبول مواد اولیه :
- توجه به اندازه و میزان به کار گیری مواد اولیه : بیدقتی در آماده سازی مواد اولیه کم منجر به تمام شدن زود تر غذا خواهد شد و آمادهسازی مواد اولیه بیش از حد فروش منجر به خرابی آنها خواهد شد.
- دقت در به کار گیری ادویهها و طعم دهندهها : باید مواد اولیه به ویژه ادویهها را با ترازو با دقت 0.1 گرم به کار بگیرید.
- امور مربوط به حسابداری و امور مالیاتی : مدیر یک رستوران موفق (چه صاحب آن باشد و چه مدیریت آن را به عهده داشته باشد) باید به عنوان
- کنترل سایر پرسنل و تعامل با همکاران بالا دست و زیر دست
- ایفای چند نقش در رستوران گاهی به شدت استرس آور است، به ویژه زمانی که پرسنل به مرخصی رفته اند و یا ترک کار کرده اند و یا پرسنل جدید استخدام شده اند. برای مثال سر آشپز باید بتواند به عنوان تمامی پرسنل و جایگزین آنها در زمان نبودشان فعالیت کند. حال فکر کنید در روز تعطیل و ایام شلوغی رستوران یا فست فود یک یا چند نفر از پرسنل به مرخصی رفته باشند، مشکلات بزرگ از همین جا شروع می شوند.
- در زمان شلوغی رستوران پرسنل به شدت عصبانی و خشمگین می شوند. فشار کاری می تواند باعث درگیری لفظی یا شدید تر پرسنل با یکدیگر شود.
- وجود یک همکار یا بدتر از آن ، مدیر سمی در یک مجموعه غذایی باعث ترک کار پرسنل و یا ایجاد تنش های مختلف شود.
- عدم امنیت شغلی در پرسنل رستوران موجب ایجاد حس ناامنی روانی و عدم اطمینان به کار و عدم امید برای کار بیشتر می شود. پرسنل رستوران باید با قرار داد کاری مناسب و معین استخدام شوند تا نسبت به ادامۀ کارشان امید داشته باشند و نسبت به نا امنی شغلی در ذهنشان استرس ایجاد نشود.
موسسهی ملی امنیت و سلامت شغلیِ ایالات متحده (NIOSH) در پاسخ به « چیستی استرس شغلی » میگوید: «استرس شغلی، پاسخهای فیزیکی و احساسی مضری هستند که وقتی الزامات کار مطابق تواناییها، منابع یا نیازهای کارگر نیست، به وقوع میپیوندند. این امر ممکن است به بیماری و جراحت هم منجر شود. »
همیشه باید به این نکته دقت کنیم که نمیتوانیم همه چیز را در محیط کاریمان تحت کنترلمان در آوریم و گاهی آرام بودن مهمتر است. یک ذهن آرام در تصمیم گیری های مختلف، بهتر عمل می کند.
اگر استرس های کاری در زندگیتان تأثیر منفی داشته است، وقت آن است که به کنترل یا رفع آنها اقدام کنید و چارهای بیندیشید.
استرس همیشه بد نیست، کمی استرس میتواند به شما کمک کند تا متمرکز، پر انرژی و قادر به حل چالشهای مختلف در محل کار باشید. در واقع تمرکز و هوشیاری باعث جلوگیری از اشتباهات سنگین و گران قیمت میشود.
برخی علائم و نشانههای استرس زیاد در محل کار عبارتند از:
- - احساس اضطراب یا افسردگی
- - بیتفاوتی و از دست دادن علاقه به کار
- - خوابیدن با مشکل
- - خستگی
- - تمرکز بر مشکل
- - تنش عضلانی یا سردرد
- - مشکلات معده
- - مشکلات اجتماعی یا خانوادگی
- - استفاده از الکل یا مواد مخدر برای مقابله
عوامل استرس زا در محیط کار
عوامل استرسزا در هر کافه و رستورانی میتوانند متفاوت باشند. در اینجا به ذکر چند مورد بسنده می کنیم :
1- شرایط کاری
2- تراکم کاری
3- ابهام نقش
4- تعارض شغلی
5- مسئوليت
6- روابط با مافوق
7- روابط با زیر دستان
8- روابط با همکاران
9- عدم امنیت شغلی
موارد بالا نیاز به بررسی جامع و مفید در قالب مقالهای جدا دارند.
راههای کاهش استرس در محیط کار:
- به کارکنان و احساسات و آرزوهای آنها احترام بگذارید.
- محیط فیزیکی مناسب فراهم آورید.
- کار و مسئولیتهای افراد را با قابلیت آنها هماهنگ کنید.
- انگیزهها و امنیت و فرصت لازم را برای کارکنان جهت استفاده از مهارت آنها فراهم آورید.
- نقشها و مسئولیتهای افراد را مشخص و آنها را تشویق به مشارکت در تصمیمگیریها سازید.
- یک راه ارتباطی برای تقابل اجتماعی بین کارکنان و مدیران ایجاد کنید.
- اطلاعات و منابع مورد نیاز جهت انجام درست کارها، برای پرسنل فراهم سازید.
- علائم هشدار دهنده ي استرس زا را تشخيص دهيد و براي رفع آنها اقدام كنيد.
- از صحبت راجع به مواقعی كه دچار استرس هستيد نترسيد.
- وقتي دچار استرس هستيد آرام قدم بزنيد، اين امر میتواند آرامش و سلامتی شما را باز گرداند.
- از بردن كارهای اداري به منزل خودداري كنيد .
- سعی كنيد متوجه هر گونه تغيير در الگوهاي غذايي و نوشيدني خود باشيد .
- به رؤسا حقيقت را بگوييد، از گفتن اتفاقات موجود در محیط کاریتان به مدير مجموعه نهراسيد.
- وقتي فكر كرديد كه كار زيادی داريد، حداقل يكي از آنها را به ديگري واگذار كنيد .
- از روش زندگی افرادي كه استرس ندارند الگو بگيريد.
- از انجام كار در آخر هفته يا دير وقت پرهيز كنيد.